مدرس و مدیر گروه سابق دانشکده فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی، طراح و مسئول برق در چندین شرکت تولیدی |
تاریخ آخرین بروزرسانی در متن یا نظرات این پست: دوازدهم بهمن 95
اين موتور ها در واقع نوعي از موتور هاي DC معمولي مي باشند كه توسط مدارات كنترلي حركت مداوم دوراني موتور را به حركت محدود 180درجه تبديل كرده و نيز اين قابليت را به موتور DC ميدهند كه بتوان آن را در يك نقطه خاص قفل كرد.
در اين گونه موتورها بر اساس باري كه قرار است موتور تحمل كند و همچنين طول بازوي قرار گرفته بر روي شفت موتور و همچنين گشتاور مورد نياز از موتور DC معمولي يا گيربكس دار استفاده مي كنند.
اساس كار بدين صورت است كه با متصل كردن شفت موتور به يك پتانسيومتر يا هر سنسور كه بتواند مقدار چرخش شفت را اندازه گيري كند و با استفاد از يك فيدبك منفي و اعمال دوباره آن به موتور مي توان موتور را در يك وضعيت خاص نگه داشت.
اين مدارات كنترلي يا به صورت از پيش طراحي شده در داخل ساختمان موتور قرار دارد و يا اينكه توسط كاربر و با توجه به نياز، طراحي شده و به يك موتورDC مناسب از لحاظ مكانيكي متصل مي شود.
لازم به ذكر است كه در ساختمان بعضي از سرو موتورها از ميكرو كنترلر هاي خاص استفاده شده كه به اين گونه سرو موتور ها سرو موتور هاي ديجيتال گفته مي شود.
اين گونه سرو موتورها بر خلاف سرو موتورهاي معمولي يا آنالوگ با اختلاف ولتاژ كنترل نمي شوند و كنترل آنها با استفاده از يك پالس مربعي كه فركانس آن با توجه به محل قرار گيري موتور تغيير خواهد كرد كنترل مي شوند.
![]() |
POWERED BY BLOGFA.COM |
![]() |